خرید و فروش خودرو

بازار خرید و فروش خودرو

خرید و فروش خودرو

بازار خرید و فروش خودرو

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


نیسان بلیدگلایدر یکی از رادیکال‌ترین خودروهای مفهومی 5 سال اخیر است. خودرویی الکتریکی با ظاهری منحصربه‌فرد و طراحی سه‌نفره‌ی فریبنده.

هم‌اکنون نیسان یک‌قدم فراتر گذاشته و نمونه‌های پروتوتایپ این خودرو را ساخته و ما این شانس را داشته‌ایم تا این خودروی کانسپت را آزمایش کنیم و ببینیم که روی جاده چه حسی دارد.

بلیدگلایدر با طول 4300 میلی‌متر تقریباً از نظر طولی با فورد فوکوس برابری می‌کند اما به‌طور باورنکردنی‌ای به سطح زمین نزدیک است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تنها 1300 میلی‌متر است. نیروبخش این خودرو مجموعه باتری لیتیوم یونی 220 کیلووات ساعتی است که دو پیشرانه‌ی الکتریکی 174 اسب بخاری را یاری می‌رسانند. هر یک از این پیشرانه‌ها روی چرخ‌های عقبی قرار دارند.

این نیرو برای چنین خودرویی زیاد است چراکه بلیدگلایدر تنها 1300 کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین شریک فنی نیسان در این پروژه که شرکت مهندسی پیشرفته‌ی ویلیامز است ادعا می‌کند این خودرو در کمتر از 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند به سقف سرعت 191 کیلومتر در ساعت نیز دست یابد.

کابین این خودرو نیز طراحی رادیکال سه‌نفره را به نمایش می‌گذارد. دو صندلی عقبی اندکی پشت دو سمت راننده قرار دارند و به‌طور شگفت‌انگیزی فضای پای زیادی را ارائه می‌کنند. دید صندلی مرکزی نیز توسط صفحات نمایش احاطه شده و دو صفحه در هر دو سمت پانل سیستم اطلاعات سرگرمی مرکزی دیده می‌شوند. غربیلک فرمان نیز دارای تنظیمات منتیو مانند فراری بوده و دارای اهرم‌هایی است که سیستم کنترل کشش این خودرو را تنظیم می‌کنند. ویلیامز نیز کار مهندسی برخی از تنظیمات را بر عهده داشته که از آن‌ها می‌توان به توانایی خاموش کردن کامل این سیستم و یا حالت دریفت اشاره کرد.

تست کوتاه ما در پیست خودروهای کارت برزیل به راننده‌ی شرکت ویلیامز اجازه می‌داد تا مزیت‌های بخش جلوی نازک و بخش عقبی پهن‌تر را به همه نشان بدهد. حتی با غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش، بلیدگلایدر توانایی حیرت‌آور خود در چسبیدن به زمین را نشان می‌داد.

همچنین موج بی‌وقفه‌ای از کارایی سیستم الکتریکی آنی وجود داشت، این احساس را در هر خودروی الکتریکی از نیسان لیف گرفته تا BMW i3 وجود دارد اما چیزی که این حس را تقویت می‌کند دیدن عناصر جدید و دانستن این نکته است که تنها چند سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارید. پرفورمنس واقعی است. خط شروع/پایان پیست کوتاه است اما ما در زمانی کوتاه سرعت بیش از 110 کیلومتر در ساعت را روی سرعت‌سنج مرکزی می‌بینیم.

راننده ویلیامز در پیست اولین نشانه‌های کشیده شدن لاستیک‌های جلو روی آسفالت را می‌شنود و از آن به عنوان نشانه‌ای برای کاستن فشار روی پدال گاز استفاده می‌کند. در کل این خودرو هیجان بسیار زیادی دارد و ما دوست داشتیم تا مدت بیشتری را با حالت‌های مختلف این خودرو بگذرانیم.


محیط کابین از نظر سرنشینان عجیب‌وغریب است و اگر قدتان بلند باشد باید پاهایتان را به طرف راننده کج کنید. وارد شدن به کابین خودرو به‌طور شگفت‌انگیزی آسان است که البته نبود سقف به این موضوع کمک کرده است.


آیا این خودرو به خط تولید راه پیدا می‌کند؟ مقامات نیسان انتقال این خودرو از حالت مفهومی به حالت تولیدی را رد کرده‌اند اما کمپانی قویاً در حال توسعه‌ی خودروهای الکتریکی خود است. یکی از مقامات بازاریابی و استراتژی تولید کمپانی به ما گفته که قدم بعدی اضافه کردن خودروی الکتریکی دیگری به خط تولید است اما این خودرو احتمالاً نمونه‌ای اسپورت نخواهد بود.

شکی وجود ندارد که بلیدگلایدر دید هیجان‌انگیزی از آن چیزی که یک خودروی اسپورت الکتریکی می‌تواند ارائه کند را نشان می‌دهد. این خودرو تکنولوژی‌های فریبنده و شاسی عالی خود را در یک پکیج برجسته ارائه می‌کند. تخم‌مرغ‌ها واقعاً در سبد نیسان قرار دارند. اگر سخنان مقامات به حقیقت بپیوندد، شاید نسخه‌ی تولیدی چنین خودرویی نیز چراغ سبز را دریافت کند اما اگر خط تولید خودروهای الکتریکی توسعه هم نیابد، شاید یک خودروی اسپورت الکتریکی با ظاهری معمولی‌تر را ببینیم. اما تا آن زمان شاهد الفت روزافزون مشتریان با این‌گونه تکنولوژی‌ها در خودروهای جدیدشان خواهیم بود.

novin
۲۷ آبان ۹۵ ، ۱۶:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

چندی است که استفاده از نیتروژن، به عنوان باد لاستیک خودرو مورد توجه قرار گرفته است؛ حال آنکه عمده کاربرد این نوع باد، در گذشته در لاستیک خودروهای نظامی و خودروهای مسابقه‌ای بود.

تحقیقات نشان داده که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکسیژن دار است. امروزه با مشخص شدن نکات مثبت استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو، مصرف آن به شدت افزایش یافته است. در حوزه مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ، این پرسش مطرح می شود که باد نیتروژن چه ویژگی هایی دارد که باعث بهبود کارایی لاستیک خودرو ها شده است. 

بر اساس این گزارش، می توان ویژگی های مهم باد نیتروژن در لاستیک خودرو را در 4 عامل اصلی دانست که شامل حذف رطوبت، عدم شرکت در احتراق، امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک است.

حذف رطوبت

بر اساس این اطلاع، هوای معمولی که برای باد لاستیک استفاده می شود خالص نبوده و شامل 78 درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها ، 21 درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا ، لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود

عدم شرکت در احتراق

مزیت دیگر استفاده از نیتروژن در لاستیک ها این است که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نیست. 

چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است و لاستیک هایی مانند لاستیک لیفتراک که ممکن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان های خاص وحساس به آتش (نظامی – صنعتی ویژه) مورد استفاده قرار گیرند ، ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خودهستند.

ثبات بیشتر باد لاستیک

مولکول های تشکیل دهنده باد نیتروژن، دارای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند ؛از این رو شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود. 

در این بخش، تحقیقات نشان می دهد، میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکشیژن دار است. دلیل دیگر ثبات بالای این باد نصبت به هوای معمولی ، تغییرات خیلی کم فشاری در تغییرات آب و هوایی است ، باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت ، تغیرات دمایی سریعا بر روی فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی داشته و مثلا با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک خودرو خواهیم بود.

امنیت بالا

باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر ، تقریبا 4 درصد سبک تر از باد معمولی است؛ این خاصیت باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد ، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند. 

به خاطر همین خاصیت است که باد نیتروژن از آن در ماشین های مسابقه ای استفاده می شود، تا خطرات احتمالی از طرف لاستیک را کاهش دهند.

معایب استفاده از باد نیتروژن

عمده مشکل استفاده از باد نیتروژن بیشتر به عدم دسترس پذری آن در همه جا و قیمت نسبتا بالای آن است که با توجه به تاثیری که روی طول عمر لاستیک ها می گذارد. 

این مورد نیز کاملا مقرون به صرفه است و برخی از تولید کنندگان لاستیک نیز به صورت پیش فرض از نیتروژن برای محصولات خود استفاده می کنند. 

این موضوع کار خرید لاستیک با باد نیتروژن را برای مشتریان راحت تر کرده اما با این حال تاثیر خاصی روی قیمت روز لاستیک ندارد.

novin
۲۲ آبان ۹۵ ، ۲۱:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حساسیت خاصی را در نگهداری و مراقبت از اتومبیل خود به خرج می‌دهند، می‌توانید این 5 مورد مختصر که به عنوان بخشی از توصیه‌های مهم کارشناسان در این زمینه مطرح شده است را مورد توجه قرار دهید. 

توجه به کیفیت سرویس و خدمات
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که جهت انجام سرویس، تعمیرات و دیگر خدمات خودرویی، به مراکزی غیر از نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنید، حتما علاوه بر قیمت، مواردی چون سابقه، میزان اعتبار و سطح کیفیت خدمات ارائه شده در آن مجموعه را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که اخیرا برخی‌ مراکز متفرقه، تنها به عنوان یک واسطه فعالیت می‌کنند و ممکن است بعد از تحویل گرفتن اتومبیل، انجام خدمات مختلفی از قبیل تعمیرات، نصب بادی کیت و تجهیزات تیونینگ، نصب روکش بدنه، تعویض قطعات و یا رنگ و صافکاری بدنه را به مراکز دیگری واگذار کنند که یقینا انجام این امر بدون اطلاع مشتری، کاملا اشتباه و غیرقانونی است. بنابراین توصیه کارشناسان به مالکان خودرو این است که تا حد امکان، خدمات اتومبیل خود را در مراکزی انجام دهید که یک قرارداد جامع و معتبر و همچنین فاکتور رسمی و مهر شده را به شما ارائه دهند. 

دقت در تهیه لوازم مصرفی و قطعات یدکی
این روزها قطعات و لوازم یدکی بسیاری از خودروهای لوکس از جمله مرسدس بنز یا ب‌ام‌و، در کشورهایی مانند چین، تایوان، کره جنوبی و یا هند نیز تولید می‌شود که در این میان، برخی ‌برندها و تولیداتشان، مورد تایید کمپانی مادر هستند و با پکیج و بسته‌بندی اصلی به بازار عرضه می‌شوند و برخی دیگر نیز به عنوان اقلام و برندهای متفرقه و یا تقلبی شناخته می‌شوند که حتی نصب آنها ‌روی خودرو می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات مختلف و یا ایجاد خطاهای متعدد در سیستم عیب‌یابی اتومبیل شود. بنابراین اگر قصد تهیه قطعات و لوازم یدکی اتومبیل خود از بازار آزاد را دارید، حتما جهت تایید اصالت آنها از افراد با تجربه و کارشناسان مطمئن و معتبری که در این زمینه اطلاعات کافی دارند، کمک بگیرید. 

حفظ استانداردهای اتومبیل
در سال‌های اخیر برخی ‌مراکز خدماتی خودروهای لوکس در ایران، فعالیت‌هایی را نیز در زمینه تیونینگ ظاهری و یا حتی فنی اینگونه از اتومبیل‌ها انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به نصب کیت‌های بدنه، تعویض برخی ‌قطعات فنی، نصب کیت‌های اگزوز اسپرت و همچنین چیپ تیونینگ اشاره کرد که انجام برخی از این اقدامات، در نوع خود جذاب و جالب توجه است اما گاهی اوقات، استفاده از قطعات غیراستاندارد و یا انجام غیراصولی این تغییرات می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را نیز در پی داشته باشد. به هر حال کارشناسان، خارج‌کردن اتومبیل از حالت استاندارد (یا به اصطلاح فابریک) را به افرادی که اهمیت زیادی به حفظ سلامت و دوام اتومبیل خود می‌دهند، توصیه نمی‌کنند زیرا حالت استاندارد هر خودرو، وضعیتی است که در آن کلیه قطعات، با اصول و معیارهای کمپانی خودروسازی مورد تست و بررسی قرار گرفته است و تغییر در این وضعیت می‌تواند موجب افزایش استهلاک، افزایش مصرف سوخت و یا آسیب‌دیدگی در بخش‌هایی از جمله موتور، اگزوز و همچنین سیستم‌های الکترونیکی خودرو شود، مگر اینکه برای تغییر یا در واقع تیونینگ هر قسمت، از قطعات و پکیج‌های اورجینال که توسط خود کمپانی یا تیونرهای مشهور و معتبر ارائه می‌شود، استفاده شود که آن هم باید به صورت اصولی و توسط افراد باتجربه و حرفه‌ای انجام شود. 

دقت در انتخاب رینگ و لاستیک
معمولا بسیاری از مالکان خودروهای لوکس در ایران، با مشکل باد‌کردن پوسته لاستیک یا حتی ترکیدگی مکرر لاستیک‌ها مواجه هستند که طبیعتا به خاطر استفاده از رینگ و لاستیک‌های نامناسب اتفاق می‌افتد. البته نامناسب بودن رینگ و لاستیک، تنها به معنای استفاده از رینگ‌های غیر‌استاندارد و متفرقه اسپرت (که متاسفانه در سال‌های اخیر نیز رواج یافته است) یا لاستیک‌های نامرغوب نیست و در واقع این مشکلات در برخی ‌ خودروهایی که دارای رینگ و لاستیک فابریک هستند نیز رخ می‌دهد که علت آن، بزرگ بودن ابعاد رینگ و کم بودن فاق لاستیک‌ها، با توجه به شرایط جاده‌ها و همچنین مسیرهای درون‌شهری است. به عنوان مثال، برخی از ب‌ام‌و‌های سری 7 در ایران دارای رینگ 21 اینچی (آلپینا پکیج) و تعداد زیادی از خودروها مانند مرسدس بنز S-Class و یا ب‌ام‌و X4 نیز دارای رینگ 20 اینچی هستند که با وجود فاق کوتاه لاستیک، در صورت بی‌توجهی و رانندگی با سرعت‌های نسبتا زیاد و البته در برخورد با ناهمواری‌ها، متحمل ضربه‌های شدیدتری می‌شوند و طبیعتا این امر می‌تواند موجب کاهش دوام و عمر لاستیک شود. 

کارواش اصولی و استاندارد
امروزه روش‌های سنتی و قدیمی کارواش، برای خودروهای گران‌قیمت توصیه نمی‌شود، زیرا معمولا استفاده از دستمال‌های عادی یا ادوات غیر‌استاندارد جهت خشک و تمیز‌کردن بدنه، موجب ایجاد خط و خش‌های ریز و متعدد‌ روی آن می‌شود که یقینا برای مالکان خوشایند نیست. بنابراین اگر حساسیت زیادی روی این مسئله دارید بهتر است که شستشو و خشک‌کردن اتومبیل را با استفاده از ابر و دستمال‌های مخصوص (یا به اصطلاح »نانو«) انجام دهید، ضمن اینکه معمولا در روش شستشو بدون آب (با مواد و شامپوهای مخصوص) نیز باید از این نوع دستمال‌ها استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود که موتور‌شویی نیز با توجه به حساسیت قسمت‌های الکترونیکی، به روش بدون آب و با مواد مخصوص این کار انجام گیرد.

novin
۰۷ آبان ۹۵ ، ۱۲:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت 2.606 درصدی تندر90 و پارس تندر گفت: اکنون تصمیمی برای این افزایش قیمت نداریم اما درباره تیبا 2 با نصب آپشن‌های جدید افزایش قیمت را اعمال می‌کنیم. 

رضا تقی‌زاده در خصوص مصوبه جدید شورای رقابت و تعیین سقف مجاز افزایش قیمت محصولات گروه سایپا تا 1.81 درصد، اظهار داشت: مصوبه اخیر شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری محصولات سایپا در واقع همان مصوبه 4 خرداد این شورا است و تغییری در این خصوص اتفاق نیفتاده است. 

وی ادامه داد: در انتهای سال 94 درخواستی در مورد قیمت‌گذاری محصولات سایپا به مرکز ملی رقابت ارائه کرده بودیم که 4 خرداد ماه با آن موافقت شد و مصوبه سه روز پیش شورای رقابت نیز همان مصوبه قبلی است.

افزایش قیمت تیبا 2 تا پایان سال

وی تصریح کرد: ما مصوبه قبلی شورای رقابت را برای یکسری محصولات مانند سایپا 131،‌ سایپا 132، سایپا 111 و تیبا اعمال کردیم، اما در مورد تیبا 2، تندر 90 و پارس تندر افزایش قیمتی را اعمال نکرده‌ایم. 

تقی‌زاده با بیان اینکه در مورد تیبا 2 مجوز افزایش 0.86 درصدی را از شورای رقابت داریم، توضیح داد: قصد داریم افزایش قیمت این خودرو را با نصب یکسری آپشن‌ها انجام دهیم و منتظریم کار تجهیز آپشن‌ها توسط واحد مهندسی سایپا انجام شود تا بعد از آن در مورد افزایش قیمت تصمیم گیری کنیم. 

به گفته معاون بازریابی و و فروش سایپا میزان افزایش قیمت تیبا 2 بر اساس تعداد آپشن‌های این خودرو مشخص خواهد شد. 

وی پیش‌بینی کرد این اقدامات تا پایان سال جاری انجام شود.

از افزایش قیمت تندر90 منصرف شدیم

وی در مورد پارس تندر و تندر90 نیز گفت: در این مورد با توجه به وضعیت بازار و شرایط رقبا عمل خواهیم کرد، بنابراین فعلاً تصمیمی برای افزایش قیمت این دو محصول نداریم. وی ادامه داد: در مصوبه قبلی شورای رقابت، سقف افزایش قیمت تندر 90 و پارس تندر 2.606 درصد نسبت به نرخ سال 93 تعیین شده است.

ساینا و تیبا اتومات جایگزین سایپا 141 می‌شوند

وی در پاسخ به این سؤال که در جدول شورای رقابت در خصوص سقف مجاز افزایش قیمت خودروها، سایپا 141 نیز نام برده شده و برای آن کاهش قیمت در نظر گرفته شده است، آیا برنامه‌ای برای تولید دوباره این محصول در سایپا دارید؟ گفت: در حال حاضر سایپا 141 تولید نمی‌شود و قصد داریم خودروهای جدید را جایگزین این محصول در خط تولید کنیم. وی ادامه داد: به این ترتیب تا پایان سال جاری، محصولات گروه ساینا از جمله ساینا هاچ‌بک و تیبا اتوماتیک در خط تولید سایپا 141 جایگزین خواهند شد. تقی‌زاده با بیان اینکه شورای رقابت بخشنامه قیمت خودروها را به صورت ریالی در خرداد امسال به خودروسازان ابلاغ کرد، گفت: خودروسازان با توجه به وضعیت بازار، یکسری از بندهای ابلاغ شده را اعمال کردند.

اقداماتی برای آزادسازی قیمت خودرو در سطوح بالا انجام شده است

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد اینکه آیا تقاضایی برای آزادسازی قیمت محصولاتتان ارائه کرده‌اید، گفت:‌ قیمت‌گذاری دستوری، خصوصیت رقابتی‌سازی را از خودروسازان می‌گیرد. به همین دلیل خودروسازان درخواست آزادسازی قیمت محصولاتشان را دارند، زیرا تعیین قیمت دستوری باعث می‌شود روی برخی محصولات زیان‌ده باشیم و این مسئله در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است. 

وی ادامه داد: آزادسازی قیمت خودرو در سطح بالاتری در کشور در حال پیگیری است و اقداماتی در این مورد انجام داده‌اند،‌ اما ما نقشی در این بخش نداریم. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای رقابت بر اساس محاسبات علمی نسبت به تعیین قیمت خودر اقدام می‌کند و ما نیز تابع این مسئله هستیم.

novin
۰۲ آبان ۹۵ ، ۲۱:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر